In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. je gebruiker helpen met kiezen.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Zo veel keuzes in producten en diensten, zonder dat je echt verschil ziet. Welke is dan beter? Welke past het beste bij jou? Waarom verschillen de prijzen? Je bent al snel aardig wat tijd kwijt om een keuze te maken. Daarom is het altijd fijn als een website je op weg helpt. We geven je een aantal tips hoe jij de keuze voor je gebruiker makkelijker kunt maken.
Maak het herkenbaar
Voeg bij ieder item iets toe waaruit blijkt voor wie het product bedoeld is. Dit kan door de doelgroep erbij te vermelden of door bijvoorbeeld aan te geven welk probleem het oplost. Zo kan je gebruiker zichzelf herkennen in het juiste item.
Label aanbevolen items
Laat je gebruikers weten welke items jij het beste vindt of welke het meest populair zijn door middel van labels. Zo is voor je gebruiker snel te zien welke producten sowieso het bekijken waard zijn.
Gebruik slimme filters
Filters zijn vanzelfsprekend, maar soms kan het wel een stapje verder. Denk bijvoorbeeld aan hardloopschoenen. Naast het filteren op maat en kleur, kun je ook aanbieden om te filteren op hoe vaak iemand rent, op welke ondergrond of in welke weersomstandigheden. Op die manier geeft je filter een persoonlijk advies.
Maak het vergelijkbaar
Geef je gebruiker de optie om items binnen je website met elkaar te vergelijken. Dit geeft ze een handig overzicht van alle informatie en maakt het kiezen makkelijker.
Zet klantbeoordelingen slim in
Klantbeoordelingen toon je misschien al, maar toon je ze op de juiste plekken? Laat jij de beoordelingen in het overzicht zien of pas op de detailpagina? Kunnen mensen sorteren op beoordeling? Maak ze zo behulpzaam mogelijk en laat klanten zo elkaar adviseren.
Ga eens na welke onderdelen jij zou kunnen verbeteren op je website. Probeer een (aantal) van de bovenstaande tips uit en bekijk de resultaten. Check hierbij dingen als een verschil conversie en de snelheid waarmee een product of dienst wordt gekozen.
Meer informatie over optimalisatie?
Meer Growth Hacks uit deze serie
Soft skills: de olie in onze motor
We creëren digitale producten op maat. Met een helder traject en bewezen oplossingen helpen we jouw organisatie naar de…
De 4 fases van onze project aanpak
We creëren digitale producten op maat. Met een helder traject en bewezen oplossingen helpen we jouw organisatie naar de…
Machine learning
Machine learning is een onderdeel van artificial intelligence (AI). In de toekomst zullen websites weten wat de…